pin
Når du leder opad forebygger du stress
July 31, 2015
At lede opad eller at blande sig
October 18, 2015

At lede opad er en langsigtet ledelsesdisciplin

pin

Det kræver flid, og ikke mindst tid, at få indflydelse

I en artikel i Stiftstidende læste jeg om professor i kreativitet Lene Tanggaard, som punkterer myten om succes. Hun har endevendt hjernerne hos de mest kreative og kendte mennesker i Danmark, og fundet ud af noget interessant. 

Hun siger bla.:

»To mennesker kan få en lige god ide og to meget forskellige resultater ud af det. Det handler om, hvordan de forvalter den ide. Får de gjort noget ved den? Tager de det lange seje træk og holder fast? Er de i stand til at gøre projekterne færdige og få gjort opmærksom på dem,«.

Det er med andre ord mere end fast fuldtidsarbejde at skabe sig en succes - også med en god ide i bagagen.

Dermed siger hun også at det at have et særligt talent, eller at være særlig iderig er en myte. Og at det i stedet for handler om flid. Noget jeg er helt enig med hende i, og som jeg tidligere har skrevet om her.

Dem som er villige til at gå vejen og trække læsset, er dem der får succes. Det gælder også i forhold til at lede opad. For det at lede opad er en langsigtet ledelsesdisciplin. Det kræver i høj grad at din chef har tillid til dig, og ikke går og frygter at du er ude på at snigløbe ham. Først når tilliden er etableret, kan du begynde at lede opad og komme med relevante input, som kan være med til at påvirke strategien.

I bogen kan du læse om mellemledere som har succes med at lede opad. Og alle tilskriver de deres succes med, at de har tænkt langsigtet og trukket et stort læs over en længere periode. Simpelthen for at skabe den fornødne tillid, som har sat dem i en position hvor de kan påvirke de beslutninger der træffes i virksomheden. I stedet for at tænke talent, har de tænkt flid.

Lene Tanggaard taler ikke direkte om at lede opad...og så gør hun lidt alligevel når du siger;

»En god leder skal ikke være interessant i sig selv, men interesseret i sine medarbejdere. Lederne skal være lydhøre overfor egen organisation og medarbejdernes gode ideer. Hele Ikeas hent-det-selv-på-lageret-system er udviklet af medarbejderne, der ikke kunne nå at hente varerne til kunderne,«

Ikea's system havde altså ikke set dagens lys, hvis ikke der havde siddet en mellemleder som forstod værdien i at lytte til sine medarbejdere og formidle deres ideer videre til topledelsen, på en måde som gav værdi og lyst til at implementere. Det er et klasse-eksempel på at lede opad.

Tænk hvis den næste store idé i jeres virksomhed, kom fra én af dine medarbejdere. Og blev formet og formuleret på den rigtige måde af dig?

Det er bare at komme ud over stepperne. Og husk. Det kræver flid.

 

 

»En god leder skal ikke være interessant i sig selv, men interesseret i sine medarbejdere. Lederne skal være lydhøre overfor egen organisation og medarbejdernes gode ideer. Hele Ikeas hent-det-selv-på-lageret-system er udviklet af medarbejderne, der ikke kunne nå at hente varerne til kunderne,«

Professor Lene Tanggaard

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *