At lede opad eller at blande sig
October 18, 2015
pin
Har du hele pakken?
February 1, 2016

What´s in it for you – når du leder opad.

What´s in it for you - når du leder opad.

Hvis du vil lede opad - og det vil du! I hvert fald hvis vil være et godt aktiv for din virksomhed - så er første skridt at indse at du skal fokusere på din chef. Det er hans interesser du skal varetage. Hvis de vel at mærke er virksomhedens interesse. 

Derfor skal du til at fokusere mere på din chef. Og mindre på "What´s in it for me". Tænk i stedet dig selv som en tjener for virksomheden, hvis fornemmeste opgave er at tjene virksomhedens interesser. Herunder din chef´s interesser, som dybest set også er dine interesser. 

Som mellemleder er du placeret mellem to niveauer, der sjældent har samme motivation, Du er den famøse lus mellem de to negle. Det gør det svært at opnå resultater og samtidigt have motiverede og tilfredse medarbejdere.

Det er præcis derfor du skal lede opad. For at få større sammenhæng mellem de to niveauer. Når først din chef oplever at du er på “hans side” - som naturligvis er virksomhedens side - vil han få større tillid til dig. Og den tillid er din billet til at komme til at lede opad. 

Når din chef har tillid til dig, kommer du du pludselig i nærheden af at få lov til at påvirke de strategiske beslutninger. Hvilket trækker dig ud af rollen som en lusen mellem de to negle, og gør det lettere for dig at lede dine medarbejdere. 

Now. That´s what´s in it for you! 

Men hvad nu hvis du stejler over at skulle tjene din chef?

Så er du helt sikkert ikke den eneste, men husk på at din chef udelukkende er en repræsentant for din virksomhed. Virksomheden der betaler din, og din chef´s løn, så I kan varetage dens interesser. 

Med det på plads, skal vi kigge på hvordan du bedst hjælper din chef. Derfor skal vi have klarlagt hans behov, som du skal hjælpe ham med at dække.  

Hvad knokler han for at opnå?

Hvad er hans største drivkraft?
Hvad er han bange for? 

Hvad vil han gerne have mere af? 

Hvad vil han gerne have mindre af? 

Når du kender din chef´s behov, er det enkelt at begynde at arbejde på at dække dem. Det er ikke nødvendigvis dig der skal dække dem personligt, men du kan sikre at procedurer i din afdeling justeres, så de hjælper din chef. 

Når du har kigget på hvordan du kan dække din chef´s behov, er det næste oplagte skridt, at begynde at studere jeres forskelligheder.

Hvilke svage punkter har han? Og er hans svage punkter, dine styrker?

Glemmer han at få indkaldt til møder i tide?
Får han ikke sendt referat ud efter møder?

Overser han vigtige signaler fra andre?
Misser han aftaler fordi han har for travlt med andre ting?
Er der bestemte personer han altid ryger i clinch med? 

Spørger han altid efter de samme ting?
Har han svært ved at huske detaljer? 

Er det umuligt at fastholde ham i en faglig snak?

Hvis din chef´s svagheder er dine styrker, så tal med ham om hvordan I fordeler opgaverne så du hjælper ham med nogle af de ting han har svært ved. 

Se, det er jo ret enkelt. Men hvorfor er det så så svært i virkeligheden?

Fordi dit ego spænder ben. 

Fordi du er bange for hvad andre siger om dig. Bange for at blive kaldt “Røvslikker”, “Chefens kæledægge”, “Ham uden holdning” eller andet lidet flatterende. 

Måske er du bange for at underminere din egen position, ved at “underlægge” dig din chef´s agenda. 

Uanset hvad det er du frygter, så skal du vide at det udelukkende foregår i dit hoved. Det er bare ubegrundet frygt. Og dit ego der vil pudses af. Det er hverken din eller virksomhedens interesse at du kører dit eget løb.

Det der bringer dig længst, er at samarbejde med din chef, i virksomhedens interesse. For dermed skaber du konkrete resultater for virksomheden, som giver genklang på gangene, hvilket placerer dig i en endnu bedre position. 

See. THAT´s what´s in it for you!

Når du får styr på dit eget ego, så er der stor risiko for at din chef´s ego kommer i vejen for at du kan lede opad. Men det er et helt andet indlæg, som du snart kan læse her på siden. 

 




Det er chefens interesser du skal varetage. Hvis de vel at mærke er virksomhedens interesse. 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *